VEELGESTELDE VRAGEN
Hoe wordt de verkoop van vastgoed in een vennootschap belast?
De fiscale behandeling hangt af van de manier waarop het vastgoed wordt gekocht.
- Indien u de aandelen van de vennootschap die het vastgoed aanhoudt verkoopt, dan is de meerwaarde gerealiseerd op die aandelen belastingvrij.
- De vennootschap moet vennootschapsbelasting betalen op de gerealiseerde meerwaarde. Dat is het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde van het vastgoed (doorgaans de aankoopwaarde verminderd met de gedane afschrijvingen).
- U liquideert de vennootschap: Deze optie is niet meer bruikbaar, omdat de voorheffing op de liquidatiebonus in een jaar tijd van 10 naar 30 procent is gestegen.
Hoe bereken je de onroerende voorheffing?
Bereken hier zelf uw onroerende voorheffing.
Hoe bereken je de aankoopkosten bij de aankoop van een bedrijfspand?
Maak hier een berekening van de aankoopkosten in een eenvoudige module.
Wanneer is er een bodemonderzoek nodig?
Wat is een investeringsaftrek?
"Een onderneming, die bij de oprichting of uitbreiding van haar activiteiten een investering uitvoert, kan onder bepaalde voorwaarden een investeringsaftrek verkrijgen. Dit is een fiscaal voordeel waarbij men een bepaald percentage van de aanschaffings- of beleggingswaarde van de investeringen uitgevoerd tijdens het belastbaar tijdperk, mag aftrekken van de belastbare winst. Het percentage past men éénmalig toe op de aanschaffings- of beleggingswaarde van de goederen. In enkele gevallen mag men de aftrek spreiden over de afschrijvingsperiode van de investeringen. Vooral de verhoogde aftrekken zijn belangrijk. Indien de winst onvoldoende is mag de investeringsaftrek onder bepaalde voorwaarden worden overgedragen op de winsten van een volgend belastbaar tijdperk." aldus Het Vlaams Agentschap van Innoveren & Ondernemen.
Verhuren met BTW?
Het Koninklijk Besluit biedt duidelijkheid over hoe professioneel vastgoed met btw verhuurd kan worden. Volgende punten halen ze aan:
- Naam, adres en btw-nummer van verhuurder en huurder
- Identificatie van het gebouw of een deel van het gebouw
- De wilsverklaring om de verhuur met btw te belasten
- De datum waarop de optie geldig wordt
Wij raden aan dat u hier meer leest over de mogelijkheden van verhuren met BTW.
Bedrijfspand kopen of huren: wat zijn de voor- en nadelen?
Als ondernemer hebt u ruimte nodig om uw eigen zaak uit te bouwen. Gaat u die ruimte kopen of huren? Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Op de website van Axa Bank kan u hier meer over lezen.
Voordelen:1. Flexibel binnen de huurtermijn2. Geen onverwachte kosten3. Minder risico, minder winst
Koopt u een bedrijfspand?1. U hebt zekerheid2. U beslist over de bedrijfsruimte3. Uw fiscaal voordeel
Wat is een omgevingsvergunning?
Als u werken uitvoert in het Vlaamse Gewest, is de algemene regel dat u een vergunning aanvraagt. U hebt dus o.a. een vergunning nodig als u gaat (ver)bouwen, slopen, graven, bomen vellen enzovoort. Hiervoor gelden er verschillende voorwaarden.